Littfest öppnar upp igen

Notera den 25 november i kalendern: då släpper vi biljetter till Littfest 2022. När vi nu äntligen ska få ses i salongerna igen, inleder vi med att presentera festivalens mest långväga gäster: Fernanda Melchor, Dolores Reyes, Camila Sosa Villada, och Miriam Toews gästar festivalen för att samtala med Ida Linde, Hanna Nordenhök, Yolanda Aurora Bohm Ramirez respektive Yukiko Duke.

Efter en inställd festival, och en omställd digital upplaga, ska Littfest äntligen få äga rum i sin föredragna form: som en vimlande och färgstark folkfest. Restriktionerna är släppta, och världen öppnar upp.
- Vi har längtat oerhört efter att få samlas i salongerna igen, och vi tror också att publiken längtar efter att få ses på plats. Och vi kommer självklart att öppna upp ansvarsfullt, och följa de rekommendationer som gäller i mars, säger koordinator Patrik Tornéus.


Årets tema: existens
Som internationell litteraturfestival har vi särskilt längtat efter gäster med perspektiv från andra delar av världen. Litteraturen förmår sprida glädje och hopp, men kan också tjäna som en påminnelse om de mörka villkoren för vår existens. I dag släpper vi de första gästerna, som alla är hemmahörande i amerika, och som har gemensamt att de ger röst till kvinnor vars existens på olika sätt är utsatt och hotad. Dessa författarskap representerar därmed också årets tema, ett tema där vi försöker sammanfatta den akuta samtiden i just ordet existens.


Fernanda Melchor. Foto: privat

Ida Linde. Foto: Elvira Glänte

Mardrömslik realism

Mexiko sägs vara ett av världens farligaste länder för kvinnor och mot denna kunskapsfond utspelar sig Fernanda Melchors mörka roman Orkansäsong. Romanen kretsar kring fyndet av det lemlästade liket Häxan på den mexikanska landsbygden.och i denna realistiska mardröm skildras sedan en verklighet av smuts, patriarkalt våld, prostitution, korruption och droger med ett lika kargt och hårt språk. På Littfest samtalar hon med Ida Linde, poet, författare och lärare på Biskops Arnös författarskola.


Dolores Reyes. Foto: Palabra förlag

Hanna Nordenhök. Foto: privat

Begravda sanningar

Huvudkaraktären i Dolores Reyes hyllade roman Hon som äter jord har en speciell förmåga: när hon äter jord ser hon syner, och får veta vad som hänt dem som gått på jorden. Försvunna unga kvinnor finns det många i Buenos Aires förorter, och hennes förmåga får folk att flocka sig: alla med en behållare jord som en försvunnen släkting vandrat på. Till och med polisen söker hennes hjälp. Magisk realism möter här verklighetens brutala mord, fattigdom och uppgivenhet.

Till vardags arbetar Dolores Reyes som lärare i dessa förorter, och med boken Hon som äter jord har hon riktat ljuset mot unga kvinnors utsatthet och de utbredda kvinnomorden. På Littfest samtalar hon med Hanna Nordenhök, författare och översättare från spanska, om magisk realism och om författarskap som aktivistisk handling.


Camila Sosa Villada. Foto: Maj Lindström

Yolanda Aurora Bohm Ramirez. Foto: Casia Bromberg

Nattdjur

Som tonåring lämnar Camila den argentinska landsbygden för Córdoba, för att studera och för att kunna leva som den hon verkligen är. En natt går hon till Park Sarmiento, där hon träffar hon en flock transpersoner, sammanförda av prostitution, våld och kärlek. I dem hittar Camila sin valda familj, och en gemenskap under matriarken Tía Encarna.

Nattdjur är den argentinska författaren Camila Sosa Villadas autofiktiva roman, och ett manifest som med råhet och uppriktighet vittnar om det våld som transpersoner utsätts för.  Men här ryms också om den styrka, kärlek och gemenskap som svetsar samman och ger ork att kämpa vidare. På Littfest samtalar hon med poeten och översättaren Yolanda Aurora Bohm Ramirez.


Miriam Toews. Foto: Carol Loewen

Yukiko Duke. Foto: Peter Cederling

Prata om det

I en isolerad koloni i Bolivia drogas och våldtas kvinnor om nätterna under flera års tid. Kvinnorna, som är troende mennoniter, tror sig ha blivit besatta av demoner och vänder sig till bön istället för till polisen. När sanningen uppdagas kan det fruktansvärda inte längre avfärdas som kvinnlig hysteri. I den strikt hållna mennonitkolonin har kvinnorna aldrig själva fått lära sig att läsa, de saknar kontakt med omvärlden och förlitar sig helt på sina män. Men nu börjar de prata med varandra.

Kvinnor som pratar är den kanadensiska författaren Miriam Toews fiktiva tolkning av de verkliga våldtäkter som ägde rum förra decenniet i en mennonitkoloni (en gren av protestantismen, där det konservativa amishfolket är den mest kända). Boken har blivit en prisbelönt bästsäljare, och utkommer på svenska våren 2022. På Littfest samtalar hon med Yukiko Duke.


Biljetter

Festivalen äger rum den 17-19 mars. Torsdagens program kommer som tidigare att vara gratis och inte kräva biljett. Före pandemin tog biljetterna slut snabbare och snabbare för varje år. Kanske är suget extra stor nu efter två års uppehåll? Biljetterna släpps den 25 november via Biljettcentrum.com


I dagspassen ingår Littfest-TV.

Fredag 200 kr

Lördag 200 kr

Endast Littfest-TV 100 kr

Anpassningar efter pandemilagen
Littfest följer gällande rekommendationer och eventuella restriktioner för att begränsa spridningen av covid-19. Det kan medföra att vi behöver genomföra anpassningar och justeringar av festivalen, för att följa vad som gäller under de datum festivalen genomförs. Dit hör t.ex. krav på vaccinationspass. Dylika anpassningar i enlighet med restriktioner utgör inte grund för återköp av biljett.